Learning Booster 2

Communiceren met impact

Fijn dat je aanwezig was tijdens de eerste dag van de training ‘Communiceren met impact’. Hieronder kan je een samenvatting terugvinden van wat we allemaal besproken hebben, de tussentijdse opdrachten en een vooruitblik naar dag 2 van deze training. Plan zeker voldoende tijd in je agenda voor de start van de volgende training om de tussentijdse opdrachten te maken. Breng je voorbereiding mee naar dag 2. In dag 2 van ons traject gaan we verder aan de slag met communicatie, zetten we dit om in de praktijk en oefenen we op eigen cases.

1. Call to action

Tijdens onze training hebben we heel wat inzichten gedeeld, en zijn we er samen actief mee aan de slag gegaan. Nu is het ook aan jou!

We hebben 3 tussentijdse opdrachten voor je. Plan hier zeker voldoende tijd voor in, en vergeet je voorbereiding niet mee te nemen naar dag 2. Daar gaan we er verder mee aan de slag!

Bedenk een situatie/case waarin jij het moeilijk vindt om met impact te communiceren. Welke zaken uit de inhoud van dag 1 zouden jou kunnen helpen om jouw impact te vergroten?

Voor we het gesprek starten, is een goeie voorbereiding natuurlijk cruciaal. Bereid twee van je volgende gesprekken voor door gebruik te maken van de template ‘Setting the scene’.

Tijdens dag 1 bespraken we de verschillende communicatiestijlen. Bespreek je eigen communicatiestijl eens met een collega. Wat vindt hij/zij? Welke andere communicatiestijlen zie je rondom je op de werkvloer? Wat leert jou dat?

Ga op zoek naar een video (Youtube, TED talk, …) waar iemand met impact communiceert. Welke topics uit de training kan je linken aan het betreffende fragment?

Make it stick!

Hoe zorg je ervoor dat het geleerde en de handige templates nu ook écht in de praktijk worden gezet?! Wij weten net zo goed als jij dat eens de training gedaan is, de dagelijkse realiteit en overvolle mailbox weer de kop op duiken. Om al het geleerde en de goeie intenties toch niet te laten ondersneeuwen, geven we nog twee challenges mee!

Ga zeker ook eens bij de andere collega’s na of zij ze al volbracht hebben! 

1. Bespreek binnen de 24u de inhoud van de training met je brainfriend (aan wie ga jij na de sessie vertellen wat jouw belangrijkste inzichten waren?) 

2. Plan een gesprek in met je leidinggevende, coach of collega om het geleerde te bespreken. Vergeet zeker niet bovenstaande templates hierbij te gebruiken!

Veel succes! 

2. TERUGBLIK

Tijdens onze training werd er dieper ingegaan op verschillende zaken. Graag delen we nog twee zaken met jullie, die we ook hebben gezien tijdens de training (de hand-outs en de visual).

2.1. Wil je de hand-outs herbekijken?

Wil je de slides van de training opnieuw bekijken? Dat kan!
Download de hand-outs door op onderstaande button te klikken.

2.2. Kort even samenvatten?

In de training hebben we een heel programma overlopen en werd er veel inhoud gedeeld. Om het overzichtelijk te houden, hebben we een beknopte en krachtige visuals gemaakt. Hier kan je steeds naar teruggrijpen wanneer je een snelle samenvatting van de sessie nodig hebt. Tijdens de training werd deze al uitgedeeld, maar we geven je graag ook nog deze digitale versie mee.

Download hem via onderstaande button.

Om te beginnen leer je dat impactvolle communicatie het product is van kracht en acceptatie. Je weet hoe je zelf communiceert en in welke context. Je kan ook overtuigen en zorgt er zo voor dat je boodschap geaccepteerd wordt. Daartoe leer je de 6 principes van overtuigen volgens Cialdini en kan je ze ook toepassen. Je leert ook de juiste technieken toepassen om de kracht van je boodschap te vergroten. Tenslotte herken je de communicatiestijl van anderen en hoe je jezelf daaraan kan aanpassen om meer impact te creëren. We geven je ook enkele doelgerichte praktijkopdrachten mee ter voorbereiding van de volgende sessie.

3. Vooruitblik

Tijdens dag 2 starten we met een terugblik en de tussentijdse opdrachten die je gemaakt hebt. We bekijken waarom communicatie toch niet altijd even eenvoudig is en we leren een aantal gesprekstechnieken. Nadien zetten we het geleerde om in de praktijk samen met een simulatie-acteur. Heel graag tot dan!

De tweede dag in dit traject begint met een terugblik en een bespreking van je tussentijdse opdrachten. Vervolgens leer je waarom je communiceren en feedback geven soms zo moeilijk vindt en hoe je jouw drempels en valkuilen kan omzeilen. Daarnaast krijg je ook de juiste proactieve en reactieve gesprektechnieken onder de knie om met impact te communiceren. Tenslotte ga je aan de slag met jouw cases en oefen je met een simulatieacteur om de theorie om te zetten in praktijk.

Learning that sticks!

Vaardigheden trainen en implementeren op een manier dat ze blijven ‘plakken’, dat is onze core business! Benieuwd wat we als training- en adviesbureau nog zo al doen?