Learning Booster 2

De kunst van feedback geven en ontvangen

Eerst en vooral willen we je bedanken voor de interactiviteit en jullie inbreng tijdens de training ‘Feedback geven & ontvangen’. Tijdens de training hebben we het gehad over waarom feedback geven en ontvangen soms zo moeilijk is, hoe je feedback kan vragen en wat je kan helpen als je feedback gaat geven. Om dit alles nu ook in de praktijk te gebruiken, hebben we een aantal templates verzameld die we graag met je delen. Ook vind je hier een terugblik op de training, enkele ‘calls to action’ om het aangeleerde in de praktijk te zetten en een hoop extra informatie rond het topic voor wanneer je je wil verdiepen.

1. Call to action

Tijdens onze training hebben we heel wat inzichten gedeeld en zijn we er samen actief mee aan de slag gegaan. Nu is het verder aan jou!
Om je te ondersteunen om al het geleerde om te zetten in je eigen professionele context, delen we graag nog enkele templates met je. Gebruik deze zeker voor de vertaalslag naar de praktijk! 

Voor we het gesprek starten, is een goeie voorbereiding natuurlijk cruciaal. Zeker wanneer je niet vaak feedback geeft, kan het nuttig zijn hier even bij stil te staan. Om je hierbij te helpen, kan je onderstaande template downloaden en gebruiken die je helpt in de voorbereiding van je gesprek. Neem hem er zeker nog eens bij!

Om echt een gewoonte van feedback te maken, moet je het natuurlijk gewoon doen. Om niet zomaar in je gesprek te vliegen, kan de BUSC gesprekstechniek je helpen. Het zorgt voor een houvast en structuur in je gesprek. Bereid aan de hand van deze template de verschillende letters van je feedback voor.

In onze mail voor de training ging je al aan de slag met je eigen feedback handleiding. Kijk hier nog eens kritisch naar, is er verandering? Deel deze zeker ook met je collega’s of vraag naar hun handleiding!

Make it stick!

Hoe zorg je ervoor dat het geleerde en de handige templates nu ook écht in de praktijk worden gezet?! Wij weten net zo goed als jij dat eens de training gedaan is, de dagelijkse realiteit en overvolle mailbox weer de kop op duiken. Om al het geleerde en de goeie intenties toch niet te laten ondersneeuwen, geven we nog twee challenges mee!

Ga zeker ook eens bij de andere collega’s na of zij ze al volbracht hebben! 

1. Bespreek binnen de 24u de inhoud van de training met je brainfriend (aan wie ga jij na de sessie vertellen wat jouw belangrijkste inzichten waren?) 

2. Plan een gesprek in met je leidinggevende, coach of collega om het geleerde te bespreken. Vergeet zeker niet bovenstaande templates hierbij te gebruiken!

Veel succes! 

2. TERUGBLIK

Tijdens onze training hebben we heel wat zaken besproken en zijn we dieper ingegaan op bepaalde elementen. Graag delen we nog twee zaken met jullie, die we ook hebben gezien tijdens de training.

2.1. Wil je de hand-outs herbekijken?

Wil je de slides van de training opnieuw bekijken?
Dat kan! Download de hand-outs door op onderstaande button te klikken.

2.2. Kort even samenvatten?

In de training hebben we een heel programma overlopen en werd er veel inhoud gedeeld. Om het overzichtelijk te houden, hebben we een beknopte en krachtige visuals gemaakt. Hier kan je steeds naar teruggrijpen wanneer je een snelle samenvatting van de sessie nodig hebt. Tijdens de training werd deze al uitgedeeld, maar we geven je graag ook nog deze digitale versie mee.

Download hem via onderstaande button.
  1.  Waarom is het zo moeilijk?
    Het is de schuld van ons oerbrein. Dat is gericht op overleven en ziet feedback als een bedreiging. Resultaat? Vluchten, vechten of verstarren!

  2. Mis de bocht niet
    We hebben gelukkig ook een mensenbrein (neocortex). Dat stelt ons in staat om een bocht te maken en rationeel om te gaan met feedback. Voorwaarde? Je bewust zijn van je eigen, emotionele triggers.

  3. De regels van de kunst
    Je leert technieken voor het geven van goede feedback, ook wanneer het moeilijk wordt. De BUSC-, spiegel- en duikplanktechniek hebben geen geheimen meer voor jou.

  4. Let’s do this!
    Oefenen! Oefenen! Oefenen! Met jouw cases, in groep en met een simulatieacteur.

3. NEED SOME MORE? GET INSPIRED!

Voor jou uitgelicht!

Van heel de content page en alles wat daar is op terug te vinden, halen we er graag één van onze favorieten uit voor jou! In deze video zie je Sheila Heen ‘How to use others’ feedback to learn and grow’. Zij bekijkt feedback als een cadeau en geeft inzichten in hoe je beter kan worden in feedback ontvangen. .

Veel kijkplezier!

Deep dive in de content!

Wil je je graag nog meer verdiepen in het topic ‘feedback’? Via onderstaande knop kom je op onze ‘Get inspired-pagina’ waar je allerlei informatie vindt. Van boeken, over blogs tot video’s en podcasts. Deze pagina krijgt regelmatig een update en wordt systematisch aangevuld met nieuwe content.

Neem zeker je tijd om hier eens in te duiken!

Learning that sticks!

Vaardigheden trainen en implementeren op een manier dat ze blijven ‘plakken’, dat is onze core business! Benieuwd wat we als training- en adviesbureau nog zo al doen?

Zin om onze ambassadeur te worden?

We zouden het heel erg appreciëren als jullie even de tijd nemen om enkele zinnen feedback te geven over zowel de training, als de trainer. Dat kan je door op onderstaande knop te drukken. Alvast bedankt & hopelijk tot snel!